Hvad var let/svært/sjovt/underligt?
Saml op på spillet i plenum ved at tage en snak om de forskellige spørgsmål. Havde eleverne lettere ved at svare på nogle spørgsmål end andre? Her kan I i fællesskab komme nærmere på, hvilke områder af grammatikken I skal arbejde mere på. Diskutér også, om spillet var sjovt, underligt eller måske drønkedeligt – og i så fald hvorfor. Det kan give eleverne en mulighed for at sætte ord på, hvilken måde de godt kan lide at lære på, og det kan måske give dig en fornemmelse af deres læringsstile.
Sammenhæng mellem regioner/monstre og ordklassernes funktion:
Bed eleverne tænke over og forklare, hvordan der er en sammenhæng mellem det, der sker i regionerne og funktionen af hhv. substantiver, adjektiver, pronominer, adverbier, præpositioner og verber.
Idéen bag hver region kan du se her:
Nounia (regionen for substantiver/navneord)
Her er der en overflod af mennesker, dyr, steder, navne og genstande. Men et altædende kæmpemonster er ved at ribbe Nounia fra alt, hvad der overhovedet befinder sig i regionen. Uden substantiver er der nemlig ikke noget tilbage, der giver mening.
Adjectivia (regionen for adjektiver/tillægsord)
Her er der et smukt og malerisk miljø, som ville få alle poeters ordforråd til at flyde i stride strømme. Men hundredvis af kryb er begyndt at udsende en gas, der destruerer al sans for beskrivelse. Uden beskrivende ord bliver alt nemlig koldt og kedeligt.
Pronounia (regionen for pronominer/stedord)
Her lægger befolkningen meget vægt på effektiv kommunikation og på at skelne mellem fx min og din og os og dem. Men et enormt blævermonster får alt til at flyde sammen til udefinerbare klumper af slim. Uden pronominer er det nemlig svært at skelne mellem hvem, hvad og hvis.
Adverbia (regionen for adverbier/biord)
Her går folk ekstremt meget op i punktlighed, og alles tidsfornemmelse og stedsans spiller 100%. Men nogle krigsherrer fra rummet spreder en sygdom, der gør dem diffuse, og en regional borgerkrig er derfor brudt ud. Uden adverbier kan vi nemlig ikke udtrykke tid, sted og måde.
Preposistan (regionen for præpositioner/forholdsord)
Her står alt i den perfekte afstand til hinanden, befolkningen har et skønt indbyrdes forhold, og alt emmer af ro og fred. Men en øgleagtig troldmand er ved at ødelægge tyngdekraften, og alt og alle flyver nu ustyrligt rundt og kan ikke finde fast ståsted. Uden præpositioner kan ingenting nemlig stå i forhold til hinanden.
Verbia (regionen for verber/udsagnsord)
Her er befolkningen altid i bevægelse og aktivt handlende. Men en isfugl har frosset alt til is, og befolkning er nu ikke stand til at røre sig ud af flækken. Uden verber kan vi nemlig aldrig give udtryk for handlinger og tilstande.
Find på alternative regioner i grupper:
Inddel eleverne i seks grupper, og lad dem sammen finde på nye regioner, der afspejler de samme grammatiske funktioner (hvordan kunne Adverbia eller Adjectivia have set ud på en anden måde?)
Et eksempel kunne være, at befolkningen i Adverbia pludselig talte som robotter, fordi de havde mistet deres evne til at bruge adverbier og dermed ikke længere kunne nuancere sproget.
Lad hver gruppe præsentere deres idé for resten af klassen, og diskutér i fællesskab, om deres idé er dækkende for ordklassens funktion.
Hent elevrettet opgavebeskrivelse på engelskFind på nye regioner i grupper:
Inddel eleverne i seks grupper, og lad dem sammen finde på nye regioner, der afspejler sætningsled (subjekt, verballed, direkte objekt, indirekte objekt, adverbialled og subjektsprædikat)
Et eksempel kunne være, at hele befolkningen i Subjectivia ville være superstjerner og spille hovedrollen i de største Hollywoodfilm (fordi subjektet har hovedrollen i sætningen).
Lad hver gruppe præsentere deres idé for resten af klassen, og diskutér i fællesskab, om deres idé er dækkende for sætningsleddenes kendetegn.
Hent elevrettet opgavebeskrivelse på engelskFra semantisk ordklasseøvelse til sætningsanalyse:
Bed eleverne om at finde på substantiver, verber og adjektiver, der passer til genren sci-fi og/eller fantasy (fx spaceship, discover, futuristic). Skriv 10 ord fra hver ordklasse op på tavlen. Eleverne skal nu sammen med sidemanden danne kreative sætninger med brug af disse ordklasser. De må gerne bruge flere ord og andre ordklasser, så længe hver sætning som minimum indeholder et substantiv, et verbum og et adjektiv fra tavlen. Udvælg de fire bedste eller sjoveste sætninger, og skriv dem op på tavlen. Undersøg nu i fællesskab sætningerne på tavlen. Bed eleverne om at kategorisere alle ordklasserne og at analysere sætningens syntaks.
Hent elevrettet opgavebeskrivelse på engelskKreativ skriftlig opgave: Opfind en helt ny region
Sæt hver elev til at skrive ca. 200 ord, hvor de beskriver en helt ny region med en grammatisk funktion. På den måde kan de få lov til at være kreative, mens de skal opfinde en region, hvor miljøet og kulturen afspejler en indflydelse fra fx konjunktioner, numeralier, tegnsætning eller ordstilling.
Elevernes opgaver kan tælle som skriftlige afleveringer, og I kan efterfølgende arbejde funktionelt med grammatikken ud fra elevernes egen tekstproduktion. Bed fx eleverne om at finde adverbier i deres tekst, at bøje alle adjektiverne eller at omskrive alle verber til datid osv.
Hent elevrettet opgavebeskrivelse på engelsk